-istället för att de ska försöka förstå dig. Det kan behövas tankevoltor för att förändra sitt eget förhållningssätt. Jag kan hamna i att fundera över hur jag ska få elever att förstå det jag försöker lära ut. Att till exempel få elever att förstå tid och klocka kan vara en utmaning. Jag har ägnat energi till att göra olika förklaringar för elever, och ändå är det några som inte förstår... Jag ska vrida helt om, och försöka förstå vad som gör att elever inte klarar att uppge olika klockslag. Nu är ju detta bara ett exempel men, att vrida helt om i tänket, att jag istället ska försöka förstå eleverna i sitt lärande, det ska jag ha som uppdrag fram över.
Din inställning till dina elever är avgörande för deras framgång. Har du positiva tankar kring vad elever kan klara, utstrålar du möjligheter och växande. Det är de svaga som behöver en lärare med höga förväntningar, allra mest.
Har du inte sett Rita Pierson tala, bör du göra det! Hon har förmågan att ingjuta hopp och potentiella krafter som varje lärare kan besitta. Du kan göra skillnad för dina elever!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar