Övergripande struktur
- Grupptrygghet
- Rutiner, strukturer
- Material och texter på rätt nivå.
Modell
- Pedagoger måste visa hur man kan göra –ge en hållbar metod.
- Visa på exempel, på när en text är en trovärdig källa och inte, ex wikipedia
- Tydlig arbetsordning, ev på elevens bänk med bildstöd.
- Visa på olika vis –studietekniska modeller.
- Arbetsschema i punktform på plansch.
- Tillsammans hitta ”nyckelord” i texten.
- Göra gemensam tankekarta.
- Gemensam ”lärtext” som lärare och elever gör tillsammans för att träna.
- Återkoppla tillsammans –diskutera och reflektera.
- Korta instruktioner
- Undervisa i källkritik
- Som lärare statuera exempel på hur man söker information.
- Begränsa urvalet av information –inte för många källor.
- Anpassade källor är förberedda av lärare, eller färdiga på nätet.
- Kategorisera efter olika ämnen, sortera.
- Läsa och sortera texter tillsammans.
- Återberätta utifrån ”nyckelorden”.
- Bena ut texter, och göra om till något man förstår.
- Visa exempel på olika källors fakta.
- Träna på att lära sig om skillnader mellan fakta och åsikter.
Konkreta aktiviteter
- Anpassa vilket material eleverna har att välja mellan; lyssna på texter, 8-sidor (ist för dagstidning), klartext (ur nyhetsprogram på lätt svenska)
- Kategorisera fakta i text –skapa olika rubriker utifrån det man samlat
- Nilbilder –kommunikationsbilder
- Diskutera med kompisar
- Timstock
- Använda bilder –som stöttar upp muntlig och skriftlig info.
- Alternativa verktyg –digitalt minne, inspelsningsbart
- Genrepedagogik—cirkelmodellen http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sprak/ncs/reportage/2010/cirkelmodellen-en-vag-till-battre-maluppfyllelse-1.139639
- Kunskapssökning = ett hus (bygg bas med böcker, internet är dekorationer…)
- Översätta på lexin
- Visa på wikipedia
- Youtube-klipp –färdiga lektioner (tänk på att klippen inte är granskade)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar