Procedurförmåga

Övergripande struktur
  • Grupptrygghet
  • Rutiner, strukturer
  • Material och texter på rätt nivå.


Modell
  • Pedagoger måste visa hur man kan göra –ge en hållbar metod.
  • Visa på exempel, på när en text är en trovärdig källa och inte, ex wikipedia
  • Tydlig arbetsordning, ev på elevens bänk med bildstöd.
  • Visa på olika vis –studietekniska modeller.
  • Arbetsschema i punktform på plansch.
  • Tillsammans hitta ”nyckelord” i texten.
  • Göra gemensam tankekarta.
  • Gemensam ”lärtext” som lärare och elever gör tillsammans för att träna.
  • Återkoppla tillsammans –diskutera och reflektera.
  • Korta instruktioner
  • Undervisa i källkritik
  • Som lärare statuera exempel på hur man söker information.
  • Begränsa urvalet av information –inte för många källor.
  • Anpassade källor är förberedda av lärare, eller färdiga på nätet.
  • Kategorisera efter olika ämnen, sortera.
  • Läsa och sortera texter tillsammans.
  • Återberätta utifrån ”nyckelorden”.
  • Bena ut texter, och göra om till något man förstår.
  • Visa exempel på olika källors fakta.
  • Träna på att lära sig om skillnader mellan fakta och åsikter.


Konkreta aktiviteter
  • Anpassa vilket material eleverna har att välja mellan; lyssna på texter, 8-sidor (ist för dagstidning), klartext (ur nyhetsprogram på lätt svenska)
  • Kategorisera fakta i text –skapa olika rubriker utifrån det man samlat
  • Nilbilder –kommunikationsbilder
  • Diskutera med kompisar
  • Timstock
  • Använda bilder –som stöttar upp muntlig och skriftlig info.
  • Alternativa verktyg –digitalt minne, inspelsningsbart
  • Genrepedagogik—cirkelmodellen http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sprak/ncs/reportage/2010/cirkelmodellen-en-vag-till-battre-maluppfyllelse-1.139639
  •  
  • Kunskapssökning = ett hus (bygg bas med böcker, internet är dekorationer…)
  • Översätta på lexin
  • Visa på wikipedia
  • Youtube-klipp –färdiga lektioner (tänk på att klippen inte är granskade)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar