Kommunikativ förmåga

Övergripande struktur
  • Variera gruppstorlek; från enskilt, pararbete, liten grupp till stor grupp.
  • Samma gruppkonstellation vid många tillfällen för att skapa trygghet.
  • Skapa en trygg miljö genom att lyssna på varandra.
  • Träna på att visa hänsyn och respekt.
  • Klimat där allas tankar är värda att lyssnas på.
  • Visa på att man kan tänka på olika sätt.
  • Börja tidigt med att öva t ex att prata inför grupp.
  • Börja i det lilla, berätta om något som står eleven nära.
  • Börja tidigt, att berätta om saker man trygg/ förtrogen med.
  • Hitta nyckeln till varje barn –Vad är just du intresserad av?

Modell
  • Läraren som modell
  • Visuell förklarande stöd; vilken uppgift har talaren, vilken uppgift har lyssnaren?
  • Vid redovisning –tydlig arbetsgång
  • Prata/ spela rollspel om; om hur man lyssnar, bekräftar osv.
  • Läraren ger exempel, visar hur redovisningar kan gå till ev också reflektioner kring vad som kan vara bättre val vid redovisning.
Elevnära
  • Gör uppgiften tydlig. Eleven ska veta vad som förväntas/bedöms.
  • Berätta om något som inte är värdeladdat.
  • Resonera utan att värdera.
  • Som lärare, skapa en miljö där åsikter inte blir bedömda.
  • Vissa lektioner i veckan där man inte blir bedömd, utan bara får vara.
Aktiviteter
  • Samarbetsövningar/-lekar
  • Dramalekar
  • Fyra hörn-övningar
  • Använda handdockor
  • Värderingsövningar
  • Turtagning genom t ex pratsten
  • Samtalsmatta med bilder
  • Tre stjärnor och en önskan
  • Skapa en ordbank tillsammans med eleverna, för att de ska kunna uttrycka sig med begrepp för relevant område.
  • Låta eleven stå bakom en skärm eller med ryggen mot sina åhörare.
  • Byta /alternera form; tala istället för att skriva/ skriva istället för att tala
  • Bildstöd
  • Flexibilitet, låt eleverna prata färdigt, även om planeringen säger annat. Stressa inte!
  • Stanna upp och reflektera –låt det ta tid!
  • Gruppaktivitet; liten grupp –var och en får en ledtråd –allas ledtrådar behövs för att lösa uppgiften.
  • Stationssystem med rullande redovisning i olika grupper. De redovisar då flera gånger.
  • Spela in samtal med elever i trygg miljö, istället för till vuxen eller inför helgruppen.
  • Rigga en inspelningsberedd dator/Ipad i ett "grupprum". Eleverna kan gå in en och en och t ex läsa sin läsläxa. (svenska, sv)
  • Redovisa vägen, inte svaret på uppgifter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar