- Variera gruppstorlek; från enskilt, pararbete, liten grupp till stor grupp.
- Samma gruppkonstellation vid många tillfällen för att skapa trygghet.
- Skapa en trygg miljö genom att lyssna på varandra.
- Träna på att visa hänsyn och respekt.
- Klimat där allas tankar är värda att lyssnas på.
- Visa på att man kan tänka på olika sätt.
- Börja tidigt med att öva t ex att prata inför grupp.
- Börja i det lilla, berätta om något som står eleven nära.
- Börja tidigt, att berätta om saker man trygg/ förtrogen med.
- Hitta nyckeln till varje barn –Vad är just du intresserad av?
Modell
- Läraren som modell
- Visuell förklarande stöd; vilken uppgift har talaren, vilken uppgift har lyssnaren?
- Vid redovisning –tydlig arbetsgång
- Prata/ spela rollspel om; om hur man lyssnar, bekräftar osv.
- Läraren ger exempel, visar hur redovisningar kan gå till ev också reflektioner kring vad som kan vara bättre val vid redovisning.
Elevnära
- Gör uppgiften tydlig. Eleven ska veta vad som förväntas/bedöms.
- Berätta om något som inte är värdeladdat.
- Resonera utan att värdera.
- Som lärare, skapa en miljö där åsikter inte blir bedömda.
- Vissa lektioner i veckan där man inte blir bedömd, utan bara får vara.
Aktiviteter
- Samarbetsövningar/-lekar
- Dramalekar
- Fyra hörn-övningar
- Använda handdockor
- Värderingsövningar
- Turtagning genom t ex pratsten
- Samtalsmatta med bilder
- Tre stjärnor och en önskan
- Skapa en ordbank tillsammans med eleverna, för att de ska kunna uttrycka sig med begrepp för relevant område.
- Låta eleven stå bakom en skärm eller med ryggen mot sina åhörare.
- Byta /alternera form; tala istället för att skriva/ skriva istället för att tala
- Bildstöd
- Flexibilitet, låt eleverna prata färdigt, även om planeringen säger annat. Stressa inte!
- Stanna upp och reflektera –låt det ta tid!
- Gruppaktivitet; liten grupp –var och en får en ledtråd –allas ledtrådar behövs för att lösa uppgiften.
- Stationssystem med rullande redovisning i olika grupper. De redovisar då flera gånger.
- Spela in samtal med elever i trygg miljö, istället för till vuxen eller inför helgruppen.
- Rigga en inspelningsberedd dator/Ipad i ett "grupprum". Eleverna kan gå in en och en och t ex läsa sin läsläxa. (svenska, sv)
- Redovisa vägen, inte svaret på uppgifter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar