Metakognitiv förmåga

Övergripande struktur
  • Trygg och tillåtande miljö.
  • Arbeta med likasinnad –ger trygghet.
  • Tydlig stödstruktur
  • Våga pröva och göra fel –även vuxna.
  • Resonera och reflektera tillsammans.
  • Ge tid för att ha diskussioner och utvärderingstillfällen.
  • Öppna diskussioner, inget är fel.
  • Små grupper där eleverna får ta ansvar för uppdraget (Skellefteåtekniken)
  • Försöka förstå hur eleven tänker, visa intresse.
  • Ge bekräftelse.
  • Träna sig i att använda lektionstiden väl.


Modell
  • Förlagor
  • Ledande frågor.
  • Tydlig struktur i arbetsgång.
  • Studieteknik
  • Bildstöd
  • Strategier


Elevnära
  • Relatera till verklighet, vardag och sammanhang.
  • Ämnen som intresserar och är anpassat till ålder.


Konkreta aktiviteter
  • Enskild genomgång
  • Extra förklaringar
  • Ge ”felexempel” och fundera över vad som är fel.
  • Lyfta upp frågor som stöttar tänkandet.
  • Sociala berättelser.
  • ”trafikljusen” i klassrummet
  • Konkret material, träna på att göra olika val.
  • Arbeta ”fyrkantigt” -endast få val från början.
  • Dilemma-övningar
  • Frågeställningar; Vad tror jag?, Vad vet jag?, Vad hände?
  • Prata om reklam.
  • Tolka en tavla/bild
  • Experiment
  • Serieprat



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar