Övergripande struktur
- Trygg och tillåtande miljö.
- Arbeta med likasinnad –ger trygghet.
- Tydlig stödstruktur
- Våga pröva och göra fel –även vuxna.
- Resonera och reflektera tillsammans.
- Ge tid för att ha diskussioner och utvärderingstillfällen.
- Öppna diskussioner, inget är fel.
- Små grupper där eleverna får ta ansvar för uppdraget (Skellefteåtekniken)
- Försöka förstå hur eleven tänker, visa intresse.
- Ge bekräftelse.
- Träna sig i att använda lektionstiden väl.
Modell
- Förlagor
- Ledande frågor.
- Tydlig struktur i arbetsgång.
- Studieteknik
- Bildstöd
- Strategier
Elevnära
- Relatera till verklighet, vardag och sammanhang.
- Ämnen som intresserar och är anpassat till ålder.
Konkreta aktiviteter
- Enskild genomgång
- Extra förklaringar
- Ge ”felexempel” och fundera över vad som är fel.
- Lyfta upp frågor som stöttar tänkandet.
- Sociala berättelser.
- ”trafikljusen” i klassrummet
- Konkret material, träna på att göra olika val.
- Arbeta ”fyrkantigt” -endast få val från början.
- Dilemma-övningar
- Frågeställningar; Vad tror jag?, Vad vet jag?, Vad hände?
- Prata om reklam.
- Tolka en tavla/bild
- Experiment
- Serieprat
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar