Begreppslig förmåga


Övergripande struktur
  • Jobba språkutvecklande i alla åldrar.
  •  
  • Uppmuntra att pröva.
  • Konkret –material, situationer och exempel.
  • Vända och vrida på begrepp, diskutera och exemplifiera.
  • Använda korrekta begrepp från början, i tidig ålder.
  • Återvända till grundförklaringar även i högre ålder.
  • Introducera få begrepp åt gången.
  • Gestalta begrepp.
  • Beskriva begreppet, utan att använda just det ordet.
  • Läsa mycket med bildstöd.
  •  
  • Ta upp begreppen i dess rätta sammanhang.
  • Förförståelse inför olika arbetsområden –svåra ord och begrepp.
  • Härleda ord, t ex samhälle –sammanhållning
  • Ord –och bildstöd
  • Tid att samtala med varandra på ”begreppsspråket”.
  • Synonymer
  • Förbereda eleven innan hela gruppen jobbar med området.
  • Sortera och kategorisera begrepp.
  • Formulera egna beskrivningar.
  •  
  • Jag som lärare förklarar, ger exempel och visar.
Konkreta aktiviteter
  • Levandegöra innehållet i sagor.
  •  
  • Tecken som stöd
  • ”glosor” inom ämnet/arbetsområdet
  • Begreppslista vid prov.
  • Göra mindmap för arbetsområdet, som elev –vilka ord hör ihop?
  • Dramatiseringar
  • Använda kroppen
  • Lek med ord.
  • ”Dagens ord”, t ex politik, upptäcktsresande.
  •  
  • Spara viktiga ord på en ”guldtavla”.
  • Lekar där man ”gör” olika begrepp både ute och inne.
  • ”Jeopardy” - barnen får svaret och ska ställa frågan.
  • En läsande klass –detektiven
  • Lexin –Ipads
  • Språkbiten ( Susanne Weiner Ahlström) Aktuella begrepp –veckans ord
  • Eleverna skriver upp ord de inte vet vad det betyder, på tavlan vid ”tyst läsning”. Sedan går man igenom orden tillsammans.
  • EPA-modellen: Ensamma, Par, Alla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar