Övergripande struktur
- Jobba språkutvecklande i alla åldrar.
- Uppmuntra att pröva.
- Konkret –material, situationer och exempel.
- Vända och vrida på begrepp, diskutera och exemplifiera.
- Använda korrekta begrepp från början, i tidig ålder.
- Återvända till grundförklaringar även i högre ålder.
- Introducera få begrepp åt gången.
- Gestalta begrepp.
- Beskriva begreppet, utan att använda just det ordet.
- Läsa mycket med bildstöd.
- Ta upp begreppen i dess rätta sammanhang.
- Förförståelse inför olika arbetsområden –svåra ord och begrepp.
- Härleda ord, t ex samhälle –sammanhållning
- Ord –och bildstöd
- Tid att samtala med varandra på ”begreppsspråket”.
- Synonymer
- Förbereda eleven innan hela gruppen jobbar med området.
- Sortera och kategorisera begrepp.
- Formulera egna beskrivningar.
- Jag som lärare förklarar, ger exempel och visar.
- Levandegöra innehållet i sagor.
- Tecken som stöd
- ”glosor” inom ämnet/arbetsområdet
- Begreppslista vid prov.
- Göra mindmap för arbetsområdet, som elev –vilka ord hör ihop?
- Dramatiseringar
- Använda kroppen
- Lek med ord.
- ”Dagens ord”, t ex politik, upptäcktsresande.
- Spara viktiga ord på en ”guldtavla”.
- Lekar där man ”gör” olika begrepp både ute och inne.
- ”Jeopardy” - barnen får svaret och ska ställa frågan.
- En läsande klass –detektiven
- Lexin –Ipads
- Språkbiten ( Susanne Weiner Ahlström) Aktuella begrepp –veckans ord
- Eleverna skriver upp ord de inte vet vad det betyder, på tavlan vid ”tyst läsning”. Sedan går man igenom orden tillsammans.
- EPA-modellen: Ensamma, Par, Alla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar