Analysförmåga

Övergripande struktur

  • Tydlighet och struktur, även i högre åldrar.
  • Trygg miljö för att våga uttrycka sig.
  • Tillåtande miljö genom olika material.
  • Gruppstorlek, diskutera i både mindre och större grupp för förståelse.

Modell

  • Vägledning från vuxna.
  • Pedagogen visar tydligt och förklarar arbetsgång.
  • Mallar
  • Läraren ställer relevanta frågor; hur tänkte du nu?
  • Läraren ställer frågor som leder eleven vidare i sitt tänk.
  • Göra saker tillsammans –tid för dokumentation och utvärdering

Elevnära

  • Utgå från elevens vardag, gärna aktuella händelser.
  • Använda nyheter och media som utgångspunkt.
  • Våga låta ett problem få ta tid.
  • Använda lek och friare aktiviteter som uppslag för t ex reflektioner kring orsak och verkan.
  • Lyssna, låta elever ”misslyckas” någongång, följa upp med samtal; vad hände? Kunde du ha gjort på ett annat sätt?

  • Begreppsförklaringar, vad betyder likhet och skillnad. Startmeningar.

  • Börja med enkla jämförelser av konkreta saker.
  • Utgå från experiment.

  • Låta eleverna visa md konkret/praktiskt material och på så sätt visa att man förstår.
  • Vägledande samtal, ge elever strategier för att kunna hantera olika situationer.

Aktiviteter

  • Sociala berättelser.
  • Para ihop övningar; begrepp/förklaring
  • Ritsagor
  • Rita en lösning.
  • Berätta muntligt istället för skriftligt.
  • Gruppaktivitet, där eleverna har bestämda roller, så man får känna att man bidrar med ngt.

  • Fyra bilder –en ska bort  ”lattjolajbanlådan”
  • Använda alla sinnen.
  • Öppna frågeställningar
  • Skellefteåtekniken

  •  Använda google som sökverktyg för förklaringar; söka skillnader/likheter, orsaker/konsekvenser

  • Lexin - bildordlista med ljud och text  lexin. nada.kth.se/lang/bildteman/

  • Fyra hörn övningar, med motiveringar, inga värderingar från lärarens sida.

  • Venndiagram



  • VÖL-diagram (Barbro Vestlund)




  • Göran Svanelids stödstrukturer och begreppsscheman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar