måndag 13 april 2015

Många bäckar små - om medvetna val som inte kostar på något vis. Nr 1

...om medvetna val av läraren som möjliggör tillgängligheten för fler elever. Det är verkligen så att små förändringar kan leda till att fler elever tillgodogör sig innehållet i undervisningen.

För en del elever försvinner energi till helt andra saker än till lärande. Det handlar om hur vi har möblerat klassrummet, vilka kläder vi väljer, färger på whiteboardpennor, gardinval, enkel ljuddämpning, vad som finns på väggar m m.

Jag tänker ge några tips kring detta. Roligt vore om fler också delar med sig av tips i detta ämne.



Här är min Whiteboardtavla med lektionsplan. Jag väljer att skriva innehållet med svart eller möjligtvis blå på grund av att det syns bättre och blir därmed mer läsligt. Det är också med tanke på färgblindhet då röd/grön är svårt att se.

Jag använder dock färgkod för att eleverna ska veta skillnaden på de olika lektionsmomenten. Jag gör färgmarkeringen som streck på sidan. Detta för att det ska bli ännu tydligare för eleverna. Jag har upplevt att en del elever tänker att den största delen är genomgång. Det kan vara svårt för elever att uppfatta vad som är vad i innehållet.

Apropå färgblindhet och färgseende som flyter ihop, förklarar jag alltid, då färgmarkeringarna görs, vad som är vad. Det innebär också att jag som lärare tvingas att precisera detta.Jag har valt färgerna på detta vis;

Röd: mål, förklaringar kring vad innehållet ska användas till längre fram, konkretiserade kunskapskrav, samt sluttankar relaterat till dagens uppsatta mål. Avslutande reflektionsfrågor: Vad har du lärt dig på denna lektion? förklara. Hur lärde du dig? Vad behöver vi fortsätta med?...
Vid den röda markeringen längst ned finns också en symbolisk knut (titta noga) som visar att början och slutet av lektionen hör ihop.

Blå: Genomgång med återkoppling och instruktioner

Grön: elevernas arbetsstund/genomförande och avslutande reflektioner av t ex resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar