tisdag 14 april 2015

Många bäckar små - om medvetna val som inte kostar på något vis. Nr 2

Det jag skriver i detta inlägg är inte på något vis några nya rön. Tvärtemot är det kunskaper som funnits i många år.

Låt mig fråga:
Tänker du någon gång på vad som kanske stjäl energi och fokus från elever? Det kanske känns som om ditt budskap inte riktigt når fram?

Det kan handla om många olika saker som stör och vilseleder koncentrationsförmågan . Alla sinnesintryck påverkar lärandet, till exempel färger, ljus och ljud. De intryck som människan utsätts för ska hjärnan sortera. Är det många intryck, krävs stor verksamhet för att kunna rikta in uppmärksamheten mot det som är väsentligt för varje situation.

Kan det vara du själv som lärare som är energi- och fokustjuv?

De elever som har koncentrationssvårigheter har svårare att sortera och sålla bort intryck som inte är värdefullt för lärandet. Hur kan vi skapa bättre tillgänglighet i klassrumsmiljön? Hur inkluderas fler i lärandet?

Hela klassrumsmiljön innebär påverkande faktorer på elevernas förmåga att rikta fokus åt rätt håll. Det finns många enkla åtgärder att använda, sådant som inte kräver mycket av läraren.

Jag kämpar med att hålla ordning av alla saker i klassrummet. Jag förstår att ett klassrum med grejer huller om buller knycker energi och fokus av eleverna. Jag vet att det är en stor hjälp om det är ordning i klassrummet. Eleverna har ansvarsområden där de städar och plockar undan. Ofta är det dock jag själv som lägger grejer både här och där. Det är stressigt mellan lektioner och allt hinns inte städas upp emellan. Så går skoldagen, och det är rejält stökigt vid dagens slut. Min arbetsdag fortsätter med möten och annan verksamhet, och dagen efter startar med en rörig miljö.

Här tänker jag "good enough". Jag gör så gott jag kan och det får räcka.
Finns något annat jag kan satsa på istället? Jag funderar över detta kontinuerligt.

Här kommer nu två foton som visar tydlig skillnad i "energi -och fokusknyckande": Jag bjuder på två selfies, med vissa avskräckande inslag ;)

I den första bilden syns en rörig bakgrund, whiteboardtavlan. Det är ju dock innehållet på tavlan som är av värde. Tyvärr märker man att jag själv knycker energi genom klädval. Om jag har ljusa och starka färger med brokigt mönster är det mycket att sortera bort för en åhörares hjärna. En stor, lockig frisyr med coola färgeffekter kräver mycket energi gentemot en stramare och lugn frisyr. Smycken och glasögon tar också fokus från väsentligheter. Här kan man ju som lärare göra medvetna val av det man kan välja. 

I den här bilden är tavlan tom, vilket jag försöker låta den vara vid varje lektionsstart. Jag har en del viktiga redskap, så som schema och veckoplan mot vardera sida på tavlan. Kanske skulle jag kunna rensa mer.
Här är mitt klädval lugnare. Då jag väljer en mörk färg och ej mönstrat, kan mina läpprörelser och ansiktsuttryck träda fram mer utan att störas av annat.  Det jag vill få sagt kan lättare nå fram till mina mottagare. 
Jag lever inte alltid upp till detta. Jag älskar ju härliga färgglada sjalar... Men då jag tänker att något extra viktigt ska tas emot av eleverna är jag noga med att använda mig av denna metod. Instruktioner av de nationella proven kräver full uppmärksamhet. Då försöker jag inte själv att konkurrera med budskapet.

  • Andra faktorer att tänka på är hur jag rör mig. Det är lättare för eleverna att hänga med i "föreläsningen" om jag står relativt stilla, än om jag skuttar runt lite hit och dit.


  • Ljuset är viktigt. Ett dunkelt rum försvårar gentemot ett klart upplyst rum. Läraren ska inte stå i motljus.


  • Mer om detta finner du hos SPSM.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar