DET ÄR SKILLNAD DET!
Kanske är det lätt hänt för läraren, att tänka individinriktat hur man kan hjälpa en enskild elev. Det är väl i sig inget fel med det. Men vi bör ändra fokus. Vi bör tänka, redan i planeringsstadium för arbetsområden, hur vi kan inkludera så att alla olika elever kan delta. Vi bör också ha en klar tanke för varje lektion hur alla elever integreras i undervisningen.
Det borde finnas en avgränsad del i varje pedagogisk planering, som beskriver hur inkludering ska ske.
Enkelt uttryckt kan det se ut så här:
I detta arbetsområde ska jag som lärare;
- Ge en tydlig introduktion.
- Förklara mål och krav för arbetsområdet.
- Ha flexibel användning av arbetsplatser , så som vrår/hörnor och grupprum. Dessa kan användas för enskilt arbete samt för samarbete.
- Föra fram och låta alla elevers olikheter och styrkor bli tillgångar.
- Använda språket på ett tydligt sätt som eleverna förstår, kompletterat med visuellt stöd. Låta elever ge varandra förklaringar för att nå bättre förståelse.
- Ge läshjälp
- Ge tillgång till skrivhjälp (skrivplatta, dator, alphasmart)
- Variera arbetssätt mellan lärarledda genomgångar och elevaktiviteter
- Planera för användning av olika medier.
Vid varje lektion ska jag som lärare;
- Ha en tydlig start.
- Förklara varför eleverna ska lära sig aktuella moment i arbetsområdet.
- Förklara vad målet med den aktuella lektionen är.
- Visa en tydlig ordning på vad som ska göras, i text eller bild.
- Låta eleverna ha en plats där de kan få arbetsro.
- Samtala med elever om deras utveckling och lärande i förhållande till målen.
- Ge hjälp som var och en behöver.
- Förbereda för övergångar i lektionsmoment.
- Låta eleverna ha paus vid behov.
- Avsluta lektionen tydligt, med återkoppling till målet.
Detta är tankar som bekräftats i och med mitt deltagande i Skolverkets konferens gällande Extra anpass...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar