måndag 1 december 2014

Arbeta för att elever ska anpassas till min undervisning?

Nej, jag ska arbeta för att min undervisning ska anpassas till att alla olika elever kan tillgodogöra sig innehållet och lärandet!

DET ÄR SKILLNAD DET!

Kanske är det lätt hänt för läraren, att tänka individinriktat hur man kan hjälpa en enskild elev. Det är väl i sig inget fel med det. Men vi bör ändra fokus. Vi bör tänka, redan i planeringsstadium för arbetsområden, hur vi kan inkludera så att alla olika elever kan delta. Vi bör också ha en klar tanke för varje lektion hur alla elever integreras i undervisningen.
Det borde finnas en avgränsad del i varje pedagogisk planering, som beskriver hur inkludering ska ske.

Enkelt uttryckt kan det se ut så här:

I detta arbetsområde ska jag som lärare;


  • Ge en tydlig introduktion.
  • Förklara mål och krav för arbetsområdet.
  • Ha flexibel användning av arbetsplatser , så som vrår/hörnor och grupprum. Dessa kan användas för enskilt arbete samt för samarbete.
  • Föra fram och låta alla elevers olikheter och styrkor bli tillgångar.
  • Använda språket på ett tydligt sätt som eleverna förstår, kompletterat med visuellt stöd. Låta elever ge varandra förklaringar för att nå bättre förståelse.
  • Ge läshjälp
  • Ge tillgång till skrivhjälp (skrivplatta, dator, alphasmart)
  • Variera arbetssätt mellan lärarledda genomgångar och elevaktiviteter
  • Planera för användning av olika medier.


Vid varje lektion ska jag som lärare;
  • Ha en tydlig start.
  • Förklara varför eleverna ska lära sig aktuella moment i arbetsområdet. 
  • Förklara vad målet med den aktuella lektionen är.
  • Visa en tydlig ordning på vad som ska göras, i text eller bild. 
  • Låta eleverna ha en plats där de kan få arbetsro. 
  • Samtala med elever om deras utveckling och lärande i förhållande till målen.
  • Ge hjälp som var och en behöver. 
  • Förbereda för övergångar i lektionsmoment.
  • Låta eleverna ha paus vid behov.
  • Avsluta lektionen tydligt, med återkoppling till målet.
Detta är tankar som bekräftats i och med mitt deltagande i Skolverkets konferens gällande Extra anpass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar