måndag 8 juni 2015

Lärarutvärdering, för att nå ännu fler elever att delta och inkluderas i undervisningen.

Jag tänker att det är viktigt att elever känner att vi lärare verkligen bryr oss om vad de tycker, känner och behöver.

Jag jobbar mycket med att hjälpa elever att hitta sin inre motivation till att lära. Finns motivationen så finns också deltagandet och därmed är eleven inkluderad i undervisningen. För att komma dit krävs relation mellan mig och eleven. Det vet vi alla, och det vet även Hattie. Relation byggs på många olika sätt.

Ett sätt att visa att jag tar eleverna på allvar är att låta dem utvärdera mig som lärare. Det räcker inte riktigt med det, utan behöver följas upp med resultat och åtgärder. Jag gör utvärderingen nu på slutet av terminen, och startar upp i höst med återkoppling för eleverna vad som  framkommer i utvärderingen.

Så här ser min utvärdering ut; kan användas på låg och mellanstadiet. Den kan fungera på högstadiet,men där tänker jag att man behöver utveckla frågeställningarna



.
Är du klasslärare kan den användas generellt. Är du ämneslärare låter du eleverna skriva lärare och ämne på blanketten.

Tanken är att de sätter ett kryss i rutan för det som stämmer.

Klicka här, för utskrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar