måndag 1 juni 2015

Inkluderande sommarläsjakt, vad är det?

Här kommer ett litet förslag på hur man kan locka elever till läsning under sommarlovet. Jag tänker mig att inkluderingen här, handlar om att en del elever tappar läsningen under sommaren och behöver få lite hjälp att hålla igång läslusten.

Lässlukare läser av eget driv. Det är ofta de eleverna som har det lite kämpigt med läsningen som kan få hjälp med något som lockar igång dem.

Det ska inte vara ett måste, anser jag. Måsten upplevs som jobbiga och tråkiga. Är det frivilligt brukar fler vilja delta.

Anpassningen består i att den som har svårt att läsa ges möjlighet att lyssna på någon som läser eller läsa delar av texten självständigt. Det kan också vara ett alternativ att lyssna på ljudbok.

Det som kan sätta fart på detta upplägg är att elever lockas läsa i olika miljöer och att det ger poäng. De kan vilja vara ensamma om ett val av läsmiljö och förhoppningsvis få två poäng då.  Själv hoppas jag på goda lässtunder i mitt växthus, en strand, under ett äppelträd. Det blir spännande att se hur många poäng jag får ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar