onsdag 24 juni 2015

Virtuellt pedagogiskt smörgåsbord eller knytis, välj själv!


Välj det bästa från smörgåsbordet, ta bara det som du själv önskar och när du själv önskar det. Eller var med på ett innehållsrikt knytis.

På nätet finns ett enormt smörgåsbord av dignande tips och råd.

Jag tänker mig ett klassiskt smörgåsbord på det sättet att det finns rätter(alternativ) för alla olika smaker. När jag blickar ut på ett sådant bord känner jag att vid en första runda så lockas jag ta litet av allt. Detta för att scanna av utbudet och veta att jag inte går miste om något, ifall jag vid första anblicken skulle gå för bi något. Vid en andra runda skulle jag välja det godaste och det som mest tilltalade mig. Om något nytt var ditställt skulle nyfikenheten säga åt mig att ta ett smakprov av det också.

Det smörgåsbord som finns på nätet är överfullt av tips och råd kring vad som helst. Det vet vi.

Det gäller att vara inne på runda två, då man har riktat in intresseområden men också är öppen för nyheter.
Det som är det bästa med det virtuella smörgåsbordet är att det alltid är tillgängligt. Det betyder att jag helt och hållet kan välja själv när det passar för mig att ta till mig information.

Ett virtuellt knytis, är precis som det låter, att du själv också är aktiv att dela med dig av dina erfarenheter och idéer. Det är många som har glädje och nytta av det, och samtidigt kan du få inspiration och material för vidareutveckling av din egen tanke. Det är stort!

Det är alltså en fantastisk värld som öppnar sig för den som låter sig hoppa på det tåget, ett virtuellt lärarrum. Det kluriga kan vara att göra valen, vart och hur ska jag navigera? 

På facebook finns en uppsjö av grupper relaterade till skola. Jag är medlem i många och väljer helt och hållet själv hur aktiv jag vill vara i dessa grupper. Oftast handlar det om att läsa hur andra upplever och erfar metoder av allehanda slag. I andra fall kommenterar jag utifrån min egen kunskap. Naturligtvis bidrar jag i denna värld med inlägg i mina två bloggar. På det sättet känner jag att jag kan ge lite tillbaka av allt jag får.

Twitter, instagram, pearltree, olika bloggar finns att tillgå… och mer därtill.

Mitt förslag är att till börja med ansluta sig till någon facebookgrupp. Sök i sökrutan det som är av intresse. Be att få gå med och följ med i flödet. Ett annat alternativ är ju naturligtvis att googla på det man vill veta mer av.

Vad är fördelen med det virtuella lärarrummet?


·         Att endast då man själv vill och har tid, vara aktiv i den mån man önskar.
·         Att vara passiv åhörare i andras diskussion.
·         Att själv ställa en angelägen fråga och snabbt få konkreta svar.
·         Att märka av nya vindar som blåser, att hänga med i trender.
·         Att då man själv känner engagemang vara så aktiv man vill.
·         Att på egen hand välja sin egen fortbildning, och få den i lagom dos.
·         Att kunna stänga av när man har fått nog.

Allt detta bygger ju på dina egna val. Det är ingen annan som styr dig i detta. Ännu bättre blir det när någon kollega i verkliga livet också är aktiv på nätet, och man fortsätter diskussionen i sin egen vardag och verksamhet.

Var och en väljer också därmed hur man vill engagera sig under sommarledighet. För mig brukar det vara bäst att stänga av skolrelaterad aktivitet helt och hållet fram till augustis intåg. Då brukar därefter idéer och goda tankegångar tacksamt sätta igång. Jag kan ju avslöja att jag i viss mån måste disciplinera mig att hålla mig ifrån skoltankar under ledighet. Det är ju något i mig som älskar allt som har med skola att göra.


Det borde alltså vara så, att med detta inlägg sker ett långt uppehåll. Jag önskar er nu en härlig ledighet. Jag vill också passa på att tacka för allt som nätet ger mig!

/ Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar