Någon lärare har lättare att tänka anpassning i "sitt eget" ämne och vill utgå från det. Då kan stödet bli mer riktat och möjligtvis mer effektivt just inom ett visst avgränsat område.
Andra menar att om vi gör anpassningar med grund i en förmåga får det vinning i flera ämnen. Vilket då kan ge ringar på vattnet och vi når större utveckling.
Jag tänker inte att ämnestanken och förmågetanken är motsättningar. Jag har valt att huvudsakligen kategorisera denna blogg utifrån en tanke där förmågor är den gemensamma nämnaren i undervisningen oavsett vilket ämne som praktiseras. Jag har är övertygad om att den elev som får utveckla t ex kommunikativ förmåga har nytta av det i hela sitt liv, på flera plan och inom olika områden -självklart in i vuxenliv med ytterligare studier och yrkesval.
Dock tänker jag att en hel del av stödmaterial kan vara ämnesbundet. Då är det svårt att göra en uppdelning där endast förmågor finns som rubriker. Det skulle kunna fungera att sortera samma material i flera förmågokategorier. Ämnesspecifika förmågor är beskrivet att höra hemma i procedurförmågan. Man skulle kunna sortera in allt där. Det är svårt att avgöra i nuläget då bloggen fortfarande är i uppstart hur mycket material som kommer vara ämnesbundet. Jag tror dock att det skulle bli tungrott för den som söker något speciellt att själv leta runt.
Jag har klurat kring detta och är nu inne på spåret att sätta ämnesetiketter på inlägg där det är av värde. Då kan den som önskar sedan skriva in ett ämne i sökrutan och få upp relaterat material.
Detta betyder nu att det kommer att dyka upp inlägg som är kopplat till ett visst ämne. Det är absolut inte menat att överge kategoriseringen med utgångspunkt från förmågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar