onsdag 15 oktober 2014

Redskapet ögat -förebyggande stödinsats

Här kommer en beskrivning av en del av förbyggande stödinsatser som jag utarbetat och använt i flera år. "Ögat" är en del av flera av mig kallade motivationshöjande metoder. Det som hjälper elever att förhålla sig till skolsituationen samt för att använda energi till lärande.

Symbolen Ögat är både ett redskap och ett förhållningssätt gällande utvecklande och upprätthållande av sociala färdigheter, hur man förhåller sig till varandra och i agerandet att följa skolans regler samt som konsekvensredskap då regler av olika anledningar inte följs. Det är också ett stöd i att skapa och bevara arbetsro för elever.

Det är förenligt med Lgr11, skolans värdegrund och vår skolas likabehandlingsplan. Det är direkt kopplat till vår skolas ordningsregler. Förhållningssättet används av personal och elever i relationen personal-elev men även elev-elev. Redskapet fungerar i vardagens undervisningssituationer och i friare situationer så som rast och till och från aktiviteter.

Förhållningssättet används både förebyggande i resonemang samt i aktuella och akuta situationer en även för att bearbeta redan skedda händelser.

Fokus ligger på att förstärka och tydliggöra positiva beteenden.





Figuren ”ögat” är tänkt att gå från mitten (grönt) till det yttersta området (rött).
Det gröna området visar och förklarar att när man följer regler, är hjälpsam, vänlig, trevlig och en god kompis kan man använda energi till skolarbete och lärande. Övriga färgområden beskrivs utförligt i länken som visas under detta inlägg.

I förebyggande syfte får elever ge exempel på vad de kan göra som är positiva/”gröna” beteenden. De kan enskilt skriva ned sin egen tanke kring detta. Man kan följa upp genom att låta elever ge exempel på sådant som man själv och kompisar gjort som va-rit ”grönt”. Man kan tillsammans samla ”gröna beteenden” på exempelvis en anslagstavla. På väggen i klassrummen och på andra ställen i skolan finns bilder av ”ögat” som påminner eleverna i vardagen kring förhållningssättet.

Vid aktuella/akuta händelser kan man föra ”ögat” på tal, och förklara inom vilket område på ögat elevens beteende befinner sig. Man kan hämta bilden av ögat och konkret peka på det område man för tillfället avser ska tydliggöras.

En följd av förhållningssättet är att det för elever och personal inte blir godtyckligt när tillsägningar och kontakt med hemmet görs. På detta sätt följer man en bestämd plan i vilken ordning och hur åtgärder görs och konsekvenser tas.

Arbetsro och klassrumsregler utgår från "gröna" områdets beteendebeskrivningar . Eleverna är delaktiga i att konkretisera vad som blir gällande i den egna klassen. Ögat blir här ett stöd i att hålla arbetsron vid liv samt att följa klassrumsreglerna.

KLICKA HÄR -för att skriva ut ögat och för lite mer utförlig beskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar