tisdag 14 oktober 2014

Förebyggande stödinsatser -Kontroll av organisationen kring eleven

Den första delen av stödinsatsarbetet gäller kontroll av organisationen kring eleven;


  • Hur kan resurser omfördelas? 
  • Kan pedagogiska metoder förändras? 
  • Hur kan justeringar göras i den aktuella elevgruppen? 
  • Hur kan elevens lärmiljö utformas? 
Redan här kan vi fråga eleven själv, vad den föreslår för ändringar/förbättringar. 

Jag tänker att vi redan innan denna fas kan förebygga och tillrättalägga tillvaron för elever så att de kan använda mer energi till skolarbete och lärande.

Att utveckla en metod som är av stort värde för en elev, t ex vad gäller att förtydliga i lärmiljön kan hjälpa en stor del av elever. I en elevgrupp finns alltid elever som fungerar som förebilder för övriga, hur man ska göra och vad man ska följa.
När metoder och förhållningssätt får fäste hos många ges möjlighet för den elev som har störst behov av förtydliganden att lyckas. Detta är en del av stödinsatser som många av oss arbetar med i den vardagliga undervisningen.

Jag återkommer till detta framöver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar