onsdag 18 februari 2015

Övergångar inom skolväsendet.


Stöd för stöd.

Efter att ha läst Skolverkets stödmaterial Övergångar inom och mellan skolor och skolformer, är min reaktion att vi med ganska enkla medel kan strukturera upp ett arbetssätt som kvalitetssäkrar att elever med stödbehov får rätt informationsöverlämning.

Min erfarenhet säger att skolor, både min egen, och till oss överlämnande skolor famlat i vad som ska överlämnas i information. Vi har lämnat IUPn med viss beskrivning av undervisningsområden som eleven genomgått samt med vårdnadshavares samtycke även annan väsentlig information. Vi har gjort det vi ansett oss ha tid till i förhållande till vad som anses vara värdefull information.
Nu finns stödmaterial kring detta som kan vägleda i vad vi kan ägna fokus på. Jag tänker mig nu, mest för mitt eget syfte, göra en tolkad sammanfattning.

Fokus ska ligga på;
  • Att skolan har en upprättad handlingsplan kring kontinuerliga skolbyten samt för skolbyten vid kort varsel. Den ska vara lätt att följa och tillgänglig för all personal. Den ska vara tydlig i ansvarsfördelning, konkretisera vad, när och hur gällande rutiner.                                               Bifogade blanketter för detta ska finnas på www.skolverket.se/elevhalsa

  •   God samverkan mellan; lärare-elev, lärare-vårdnadshavare, överlämnadne lärare-mottagande lärare.


  •  Att information som överlämnas gällande elever som följer ordinarie undervisning och som når kunskapskrav ska ;

-  innehålla den dokumenterade skriftliga individuella utvecklingsplanen med dess ämnesomdömen och framåtsyftande mål.

  •      Att information som överlämnas gällande elever som är i behov av stödinsatser (extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen samt särskilt stöd med ÅP)ska;

-  vara saklig, inte beskriva personlighet och egenskap samt ej vara värdeladdad,
-  kortfattad, tydlig och relevant
-  beskriva arbetssätt och metoder som varit väl ändamålsenliga
-  beskriva de hjälpmedel som är fungerande
- beskriva vilka ev anpassningar elever är i behov av (här ska finnas redan gjord dokumentation i IUPn, som kopieras enkelt)
-  beskriva vilket särskilt stöd eleven har behov av, se två punkter ned.
-  kan innehålla den utredning som föregått beslut om särskilt stöd och Åtgärdsprogram
-  ska innehålla aktuellt ÅP om särskilt stöd är insatt.
På skolverkets sida finns blanketter som kan användas för detta ändamål.


Listan av punkter kan tänkas lång då det gäller elever med stödinsatser. Men med tanke på att skolan redan ska ha fungerande former för dokumentation kring arbetet med en elev som upptäcks ha svårigheter på något vis, finns den dokumentationen redan, att kopiera ifrån.

Här gäller det att inte göra dubbeljobb utan ha rutiner som håller till flera olika eventualiteter som vi lärare ställs inför, t ex från vanlig dokumentation kring anpassningar till överlämningsinformation.


Centralt i kommunen kan utarbetas riktlinjer för övergångar, som kan genomsyra verksamheterna och bidra till kontinuitet för skolbyten inom kommunen. Rektor ansvarar för att lokal handlingsplan utformas på varje enhet. Här har elevhälsoteamet en stor roll. Det beskrivs också att skolor kan ha stor nytta av en övergångssamordnare. Den rollen kan finnas med i elevhälsoteamet men den har övergripande ansvar för att övergångsarbetet. Rektor ansvarar vidare för att handlingsplanen följs och ser till att lärare får utrymme som möjliggör att sammanställa informationen som ska överlämnas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar