Stöd för stöd.
Efter att ha läst Skolverkets stödmaterial Övergångar inom
och mellan skolor och skolformer, är min reaktion att vi med ganska enkla medel
kan strukturera upp ett arbetssätt som kvalitetssäkrar att elever med
stödbehov får rätt informationsöverlämning.
Min erfarenhet säger att skolor, både min egen, och till oss
överlämnande skolor famlat i vad som ska överlämnas i information. Vi har
lämnat IUPn med viss beskrivning av undervisningsområden som eleven genomgått
samt med vårdnadshavares samtycke även annan väsentlig information. Vi har
gjort det vi ansett oss ha tid till i förhållande till vad som anses vara
värdefull information.
Nu finns stödmaterial kring detta som kan vägleda i vad vi
kan ägna fokus på. Jag tänker mig nu, mest för mitt eget syfte, göra en tolkad
sammanfattning.
Fokus ska ligga på;
- Att skolan har en upprättad handlingsplan kring kontinuerliga skolbyten samt för skolbyten vid kort varsel. Den ska vara lätt att följa och tillgänglig för all personal. Den ska vara tydlig i ansvarsfördelning, konkretisera vad, när och hur gällande rutiner. Bifogade blanketter för detta ska finnas på www.skolverket.se/elevhalsa
- Att information som överlämnas gällande elever som följer ordinarie undervisning och som når kunskapskrav ska ;
- innehålla den dokumenterade skriftliga
individuella utvecklingsplanen med dess ämnesomdömen och framåtsyftande mål.
- Att information som överlämnas gällande elever som är i behov av stödinsatser (extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen samt särskilt stöd med ÅP)ska;
- vara saklig, inte beskriva personlighet och egenskap
samt ej vara värdeladdad,
- kortfattad, tydlig och relevant
- beskriva arbetssätt och metoder som varit väl
ändamålsenliga
- beskriva de hjälpmedel som är fungerande
- beskriva vilka ev anpassningar elever är i behov
av (här ska finnas redan gjord dokumentation i IUPn, som kopieras enkelt)
- beskriva vilket särskilt stöd eleven har behov
av, se två punkter ned.
- kan innehålla den utredning som föregått beslut
om särskilt stöd och Åtgärdsprogram
- ska innehålla aktuellt ÅP om särskilt stöd är
insatt.
På
skolverkets sida finns blanketter som kan användas för detta ändamål.
Listan av punkter kan tänkas lång då det gäller elever med
stödinsatser. Men med tanke på att skolan redan ska ha fungerande former för
dokumentation kring arbetet med en elev som upptäcks ha svårigheter på något
vis, finns den dokumentationen redan, att kopiera ifrån.
Här gäller det att inte göra dubbeljobb utan ha rutiner som
håller till flera olika eventualiteter som vi lärare ställs inför, t ex från
vanlig dokumentation kring anpassningar till överlämningsinformation.
Centralt i kommunen kan utarbetas riktlinjer för övergångar,
som kan genomsyra verksamheterna och bidra till kontinuitet för skolbyten inom
kommunen. Rektor ansvarar för att lokal handlingsplan utformas på varje enhet. Här
har elevhälsoteamet en stor roll. Det beskrivs också att skolor kan ha stor
nytta av en övergångssamordnare. Den rollen kan finnas med i elevhälsoteamet
men den har övergripande ansvar för att övergångsarbetet. Rektor ansvarar vidare
för att handlingsplanen följs och ser till att lärare får utrymme som möjliggör
att sammanställa informationen som ska överlämnas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar